Wednesday, October 3, 2012

siapa yang lebih mengenal kita

Posted by Farhah at 6:54 PM
'Ali lelaki penuh ilmu dengan pemahaman mendalam sekaligus periang dan kelakar. demikianlah 'Umar ibn AL-Khattab suatu ketika mensifatinya.

menjelang wafat 'umar memberikan penilaian kepada enam calon penggantinya termasuk 'ali, dengan penilaian yang sangat jujur dan terus terang
dan saya jujurnya tertarik dengan komentarnya tentang 'ali

"dan adapun engkau hai ali" katanya" demi Allah, seandainya bukan kerana unsur kelakar dalam dirimu, niscaya engkau bisa membawa mereka pada tujuan yang terang dan kebenaran yang jelasnketika engkau memimpin mereka. sayangnya mere tidak akan mahu kau bawa ke sana. mereka takkan melakukannya"

Ali yang namanya dijuluki karamallahuwajhah, ahli badar, pintu kota ilmu, yang bagi sang rasul bagai harun di sisi musa, yang padanya baginda nikahkan putri kesayangannya, khalifah keempat khulafa arrasyidin..Allah menganugerahkan dia dengan keutamannya yang tersendiri. bukan calang-calang orang

tapi
salahkah???
untuk jadi seorang periang??
entah

satu benda yang saya pelajari
kadang-kadang  terlalu happy go lucky juga boleh buat kita hilang kredibiliti
semuanya senyum aja..persis cuek dan x ambil serius

tapi bukankah sifat yang terlihat tu hanya satu sisi sahaja
saya sendiri
percaya yang dalam gelak dan ketawa
kita harus serius pada tempatnya
waktu bekerja, bukan masa untuk main-main

macam topik kawin contohnya
memang la nampak gelak-gelak dan sangat budak-budak bila cakap tamau kawin lagi
yelah bila ada orang tu yang cakap yes i'm ready sangat la nampak matang kan..kawin kot
tapi walau jawab tu dalam gelak dan ketawa
saya dah pikir masak before i came to that conclusion..
serius dah pikir betul-betul( muka dah kerut dah..hehe..emang kalau serius harus kerut-kerut??)
walau banyak yang teman sebaya yang dah kawin dan beranak pinak

 bukan semua benda kita amik mudah
tapi sebab saya jarang berkongsi
maka ramai yang tak tahu
dan rasa la bila ada akhwat yang cakap dan tegur
farhah awak bukan sendiri
 maaf teman-teman..sebab saya memang begini
jadi terrefleksi..kenapa x share
adakah kerana saya belum cukup percaya mereka
nampaknya farhah ada masalah hati

sekarang
orang tak perasan waktu serius saya
kerana kadang-kadang bila saya nmenegur... mereka juga hanya gelak sahaja

saya kena tunjuk wajah serius dan matang saya tu..
sebab saya tak hebat macam ali..dia kan dah masuk syurga
jujurnya saya sangat suka ali
tapi saya nak jadi macam abu bakar.. si pendiam yang hebat itu. sahabat kesayangan Rasulullah

ps: yang dalam quote kat atas tu amik dari buku dalam dakapan ukhuwwah by salim A fillah.


0 comments:

 

Limau ais dan teh tawar Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop