Wednesday, October 17, 2012

Kubaca firman persaudaraan

Posted by Farhah at 12:18 AM
ketika kubaca firman-Nya, “sungguh tiap mukmin bersaudara”
aku merasa, kadang ukhuwah tak perlu di risaukan
tak perlu, karena ia hanyalah akibat dari iman

aku ingat pertemuan pertama kita
dalam dua detik, dua detik saja
aku telah merasakan perkenalan, bahkan kesepakatan
itulah ruh-ruh kita yang saling sapa, berpeluk mesra
dengan iman yang menyala, mereka telah mufakat
meski lisan belum saling sebut nama, dan tangan belum berjabat

ya, kubaca lagi firman-Nya, “Sungguh tiap mukmin bersaudara”
aku makin tahu, persaudaraan tak perlu dirisaukan
karena saat ikatan melemah, saat keakraban kita merapuh
saat salam terasa menyakitkan, saat kebersamaan serasa siksaan
saat pemberian bagai bara api, saat kebaikan justru melukai

aku tahu, yang rombeng bukan ukhuwah kita
hanya iman-iman kita yang sedang sakit, atau mengerdil
mungkin dua – duanya, mungkin kau saja
tentulah terlebih sering, imankulah yang compang – camping

kubaca firman persaudaraan
dan aku makin tahu, mengapa di kala lain diancamkan;
‘para kekasih pada hari itu, sebagian menjadi musuh sebagian yang lain…
kecuali orang – orang yang bertaqwa”

( Salim A Fillah)

Oh..saya seperti promoter tak bergaji Salim A Fillah
Sungguh la berapa banyak kali quote dia ni.hehe
Tapi buku dia memang best pun..saya memang suka bahasa yang comel dan manis

First thing saya tgk dalam sebuah buku adalah bahasanya..
Macam buku noor soraya dan Salim A Fillah
Sebab mereka menulis dalam bahasa melayu/ indonesia yang tampak indah tu
Maybe because i'm never good with written words
Saya lebih gemar bercakap dari menulis
Tak tahu membezakan adalah dan ialah, dari dan daripada
Dan saya tak reti nak menggunakan perkatan seperti sayugia dan marcapada
Jadi saya sukakan mereka
Orang yang mampu menyentuh hati dengan tulisannya

Dan saya sangat terkesan dengan sajak( ke??) ini
Sebab kadang2 kalau ada masalah ukhuwwah antara kita
Semua goes back to iman dalam diri
Makanya saat anda sakit hati, terluka waktu bersama- sama mereka
Mungkin boleh periksa lagi
Apa khabar imanku hari ini??

Sebab mereka, sahabat- sahabat yang anda katakan yang anda menyayangi mereka keranaNya itu..adalah hadiah dari Allah untuk kita
Hadiah untuk orang yang beriman kepadaNya
Kalau ukhuwwah tak beres..mungkin iman kita yang sedang sakit
Menangislah untuk itu..sebab tak mungkin kasih sayang kerana Allah itu runtuh hanya kerana perkara- perkara dunia..sedang kita mahu mengejar syurga

0 comments:

 

Limau ais dan teh tawar Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop