Tuesday, November 18, 2014

Yang mana??

Posted by Farhah at 4:55 PM
Reactions: 
0 comments
                          

Ada dua tipe pemuda

Yang pertama

“pemuda yang lahir serta membesar di tengah-tengah umat yang keadaannya senang lenang kerana kekuasaannya sudah kukuh dan kemakmuran hidupnya cukup mewah. Maka ia pun lebih banyak menumpukan tenaga untuk dirinya sendiri dari kepentingan umatnya, malah mungkin dia bermain-main dan berfoya dengan senang hati dan tidak berfikir apa-apa.

Dan tipe kedua

Di samping itu ada pula pemuda yang lahir membesar di tengah-tengah umat yang terpaksa berjuang dan bertindak kerana mereka dijajah dan dikuasai oleh musuh; oleh itu umat tersebut terpaksa berjuang sedaya upaya untuk mengembalikan hak mereka yang dirampas, harta kekayaan yang disamun. Begitu juga segala kebebasan juga telah hilang. Pada ketika itulah kewajipan utama lagi pertama bagi pemuda tersebut supaya menumpukan segala perhatian demi untuk kepentingan umat lebih banyak dari faedah dirinya sendiri.- IHAB

Kita pemuda yang mana??

Bercukurlah malaysia masih aman. Ye dak??

Tuesday, November 11, 2014

Buatmu teman

Posted by Farhah at 3:57 AM
Reactions: 
2 comments
Teman ingatkah kamu kepadaku

Selalu, kamu ada di hatiku

Teman , masihkah kamu mendoakan aku

Namamu selalu dalam doaku, sejak dulu

Teman, Allah sedang mengujiku

Kuatkan hati, Dia sentiasa bersamamu
Dan aku juga, ada di sini. Sentiasa menanti. 
Allah ada rancangan istimewa buatmu. Percaya itu

Dialah Ar-Rahman, Dialah Ar-Raheem, Dia tak akan sia-siakan pejuang agamaNya
Temanku, mungkin juga Allah sedang rindu
Dia sedang memanggil kamu

Ps/: buat sahabat2  yang saya sangat sayangi. Doaku buatmu. Sila perasan




Tantangan

Posted by Farhah at 1:54 AM
Reactions: 
0 comments
Saya adalah orang yang sejak menjejak 13 tahun telah dihantar sekolah di asrama.Cita-cita abah adalah supaya anaknya itu, bila masuk sekolah menengah pergi asrama semua,biar kosong rumah katanya( senyum).

Dan saya yang masih berhingus tu dihantar ke asrama, jumpa orang baru selain adik beradik saya yang ramai itu. Suasana berbeza. Saya bukan orang yang manja. Tapi saya rindu rumah serindu-rindunya. 

Rindu rumah. Bukan ibu bapa??

"Angah tu" kata abah " sayang tv dan katil rumah lebih dari segala-galanya". Dan saya senyum cuma. Sebab asrama pada saat itu adalah satu cabaran baru. Saya dicampak keluar dari zona selamat saya. Di asrama kena basuh baju sendiri, kemas2 sendiri, bangun pagi dan ada peraturan yang macam-macam. Dan buat saya, orang yang tak suka diatur-atur ini, asrama jadi satu cabaran yang susah nak dilepasi

Saya stress..
Jadi orang yang moody kalau harus pulang ke sekolah
Tak suka kena beratur waktu mandi
Kenapa sekolah ni tak boleh tengok tv

Depresi

Menangis kata rindu ibu bapa. Walau sebenarnya bila pulang tak spend time dengan mereka
Farhah, si anak manja. Manja sebab tak tahan dengan benda yang dia tak suka. 

Tapi bila makin lama, kita mula beradaptasi. Mula pandai bawa diri. Pandai ponteng sana-sini( eh *peluh* ;-) ). Hehe. Saya dah berdikari. Asrama dah tak jadi mimpi ngeri lagi. Dan tempat itu banyak mentarbiyyah saya, walau waktu itu saya belum kenal erti tarbiyyah lagi. 

Allah tu, ada rancangan yang sangat istimewa untuk saya. Sebab hidup sebelum DnT semacam satu preparasi. 

Tantangan. Allah banting saya supaya saya jadi kebal. Sebab ada benda besar yang akan di lalui. 

Perjalanan hidup ni panjang sungguh kan. Banyak benda suka duka terjadi. Bila benda buruk jadi, rasa macam itu tantangan paling berat. Macam dah tak boleh tahan lagi. Sakit..sangat
Physically..emotionally

Tapi ingat. 
Sabar tu,sampai mati. 
Sampai dah jumpa Allah nanti. 

Sebab lepas ujian tu kita jadi manusia yang lebih kuat. 
Kita pandang ke belakang dan lihat ujian itu, yang pada kita dah jadi tak seberapa lagi. 

Optimislah. 
Sebab beban berat ni, akan berakhir juga nanti. 
Kalau x sempat disini, di syurga nanti. 

Ujian itu menguatkan
Allah nak kita jadi hambaNya yang paling hebat sekali
Kena kuat dan kuat lagi. 

Semoga kita boleh lihat ujian hari ini dengan senyuman suatu hari nanti *senyum*

Monday, June 2, 2014

lelaki renta itu

Posted by Farhah at 4:02 PM
Reactions: 
0 comments
Antara Dia dan Kita

Lelaki renta itu,
dengan kehalusan hatinya ingin ber-Islam
menjadi sebab turunnya ayat.
‘Abasa watawalla', Rasul pun ditegur Allah karenanya.
seorang miskin lagi buta,
bukan berarti tak lebih utama
dari para pemuka negara

Lelaki renta itu,
pernah minta keringanan
untuk tidak ikut sholat berjamaah di masjid
karena dia buta
karena dia sebatang kara
karena masjid jauh sekali dari rumahnya
tapi tanya Rasul, “Apakah engkau masih mendengar adzan?”
saat dijawabnya masih, maka kata Rasul, “Kalau begitu, berangkatlah”

lalu, tunduk patuh ia pada perintah
sekali pun tak pernah ia sanggah
tiap sholat lima waktu sholat berjamaah

meski fajar masih pekat
dan jarak masjid tak dekat,
ia meraba-raba dalam gelap
hingga suatu saat, kakinya tersandung bongkahan batu
badannya terjerembab jatuh,
mukanya tersungkur di runcingnya batu
berdarah-darah…

setelahnya,
selalu datang seorang lelaki
menuntunnya dengan ramah
pergi dan pulang sholat berjamaah
setiap hari, setiap lima waktu

hingga suatu saat
lelaki tua ingin sekali tahu
siapa gerangan lelaki penolongnya itu
karena ingin ia doakan
atas kebajikannya selama ini

tapi kata lelaki muda
“Jangan sekali-kali kau doakan aku
dan jangan sekali-kali kau ingin tahu namaku
karena aku adalah iblis”

sontak lelaki renta itu terkejut,
“Bagaimana mungkin engkau menuntunku ke masjid,
sedangkan dirimu menghalangi manusia untuk mengerjakan sholat?”

Iblis menjawab,
“Ingatkah dulu saat kau hendak sholat subuh berjamaah,
kau tersandung batu, lalu bongkahannya melukai wajahmu?
Pada saat itu aku mendengar ucapan Malaikat,
bahwa Allah telah mengampuni setengah dosamu.
Aku takut kalau engkau tersandung lagi,
lalu Allah menghapuskan setengah dosamu yang lain.
Maka aku selalu menuntunmu ke masjid
dan mengantarkanmu pulang.”

Lalu, saat tubuh itu merenta
makin menua dimakan usia
datang seruan perang Qaddisiyah

Sang khalifah Umar mengumpulkan segenap lelaki
dari seluruh penjuru negri
terselip ia, berbaris bersama
ingin sekali ikut berperang di medan laga
demi cita-cita mulia

Khalifah Umar melarangnya
bagaimana seorang buta lagi renta, akan ikut berperang?
bagaimana jika dia langsung celaka terkena tombak?
atau justru mencelakai temannya karena tak mampu mengenali sesiapa?

Tapi, lelaki tua itu bersikukuh,
“Tempatkan aku di antara dua pasukan yang berperang
Aku akan membawa panji kemenangan
Aku akan memegangnya erat-erat untuk kalian.
Aku buta, karena itu aku pasti tak akan lari”
Khalifah, tak lagi mampu menghalangi

Lalu semuanya, berangkatlah
lelaki tua itu ingin menepati janjinya
dengan baju besi yang dikenakannya
dan bendera besar yang dibawanya
dia berjanji akan mengibarkannya senantiasa,
atau mati terkapar di sampingnya

lewat pertempuran Qaddisiyah
Persia yang congak pun kalah
tapi kemengangan itu tak murah
dibayar dengan nyawa ratusan syuhada
terselip di antara mereka
jenazah lelaki tua
terkapar berlumuran darah
sambil memeluk erat sebuah bendera
sungguh, dia telah menepati janjinya

wahai lelaki mulia,
sesak dadaku membaca kisah hidupmu
menyungai sudut mataku mengenangmu
engkau buta, sebatangkara dan renta
tapi itu tak membuatmu pasrah dan diam
meski udzur telah membolehkanmu.
untuk tak kemana-mana, di rumah saja

Lalu, bagaimana dengan diriku ini?
aku masih muda,
aku bukan fuqara
aku tak buta
jua tak sebatangkara
tapi kenapa,
sering sekali ada alasan mendera
untuk tak bersegera?

Lelaki sepertimu,
dengan segala keterbatasan
terus mencari-cari alasan
agar mampu mengambil peran

sedang aku, kita
dengan segala kemudahan
sering mencari-cari alasan
agar boleh tak ikut berperan

Lalu, dengan apa
akan kita buktikan
bahwa kita ini Islam?

Ps: disclaimer :ini post yang dihantar orang buat menyemangati saya. Tak tahu asalnya dari mana.

Tuesday, February 11, 2014

1000 awesome thing

Posted by Farhah at 5:38 AM
Reactions: 
0 comments
ever heard of the 1000 awesome things??
yup..they compile all the small things that happen in life
people kept overlooking..
that is totally awesome once you took the time to look at it

i think i might start with my own awesome things..things that happen the moment i found life

saat terserempak dengan cik tarbiyyah

because on the top of the list
of the awesomest thing that happen to me so far

#1 terpilih Allah untuk menjadi bagian dari gerabak ini

doesn't that beat all

and more awesome things follow..
life as we know it ..changes..for the better..always

there are the good the bad and the ugly..
but i wont trade it for anything
:)
 

Limau ais dan teh tawar Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop