Monday, June 28, 2010

andai ku tahu apa yang kutahu kini ketika itu

Posted by Farhah at 9:24 AM
Reactions: 
0 comments
melankolik kan bunyi..nampaknya ak nak kena marah ngan mc ni kalo berterusan begini
bukan marah la paah...nasihatttttt.
ye ye..hehe

kalau lah...

what if, what if, what if...if we know what tomorrow will bring, will we change it? Could we?
tu dari the book of tomorrow, cecilia ahern.....

kalau laa...

tapi hidup ni jangan banyak kalau-kalau...biar aje..yang dah lepas kita jadikan pengajaran..
belajarlah..dari pengalaman sendiri dan orang lain juga..

wawawawa..skemamamamaa

kita selau pikir..kalau aku buat macam ni..mesti x jadi macam tu
atau kalau lah aku buat begini..mesti akan jadi begitu..kenapa la x buat

atauuuu...

kenapa ye aku x dapat ini..apa yang aku buat salah
what do i have to do..so this thing won't happen..so thissss would be better

should i

pray more??
read more??
eat more??
anything????

should i go here and not there
should i do this and not that
should i????

if we know what tomorrow would bring, will we change it. could we???

aku harus berhenti di situ sebenarnya kalau nak ada efek dramatik..huhu
hidup perlu ada drama bukan???
tapi macam pointless kalau berhenti di situ...sebab nanti entry ni akan jadi kosong x de erti
dan bunyinya macam aku dilanda dipresi yang amat sangat
hehe


tabiat kalau2 begini..
lagaknya seperti x redha dengan ketentuan Allah..x percaya dengan qada' dan qadar
berbahagialah seorang muslim...jika diberi nikmat dia bersyukur, dan jika diuji dia sabar

lalu kenapa ye..
timbul soalan2 begini
kenapa jadi macam ni
atau
apa salah aku
atau
why me??kenapa aku yang diuji???

x redha..kenapa???
mungkin sebab lupa....ye
lupa barangkali....bukan x percaya..tapi terlalai dan lupa...
yang semuanya milik Allah
Dia boleh buat apa-apa pun
sebab semuanya milikNya

makanya jadikan ini peringatan
untuk semua dan aku juga

ini didikan Allah untuk menjadikan kita manusia hebat.....

http://saifulislam.com/?p=4127
http://saifulislam.com/?p=7307
senang2 bacala...

ps/ walau entry 2 3 menjak ini begini..ak bukan tengah depresi ye..just so u knowwwww..

Saturday, June 26, 2010

bila doa akan makbul????

Posted by Farhah at 11:09 AM
Reactions: 
4 comments
sekadar berkongsi


Apabila Allah makbulakn doa,
maka DIA menyayangimu


Apabila lambat makbulkan,
 DIA ingin mengujimu.....


Apabila tidak dimakbulkan, 
maka DIA merancang yang lebih baik buatmu

 Oleh itu bersangka baik dengan Allah,


"Aku bersama sangkaan hamba-hambaku,maka bersangka tentangku apa yang kamu inginkan"

hadis riwayat Ahmad, Nabi bersabda:
"tiada seorang muslim berdoa kepada Allah selain perkara yang berbentuk dosa atau memutuskan silaturahim melainkan Allah pasti menerimanya salah satu daripada tiga, sama ada diterima dengan segera, atau disimpan untuk akhirat atau dielakkan dari keburukan sebanding dengan permintaannya". lalu sahabat bertanya "jika demikian, kita akan banyak meminta kepadanya" jawab Rasulullah S.A.W "Allah lebih banyak rahmatnya"


 wah...besarnya nikmat...bukankah doa itu senjata terkuat mukmin..
tapi kan..kenapa ye..kita bagai kurang yakin dengan kekuatan doa..
kalu buat semayang hajat..x kan puas kalu takde air tawar segala..nak jugak kena sembur2 sikit..tiup sana sini..huhu

entah..kata kak zie...
tiap saat hidup ni pun kena berdoa
sebab tanpa Dia..nak ikat tali kasut pun tak boleh..betul tak????
maka semuanya kena minta dengan DIA bukan????

doa kalau nak makbul..kena ikut segala adab-adabnya..
lalu kita tunggu la sambil berusaha apa yang patut..sebab perkara takdir dan ketentuan ni..
bukan tugas kita sebagai manusia bukan...

wallahu
 

Limau ais dan teh tawar Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop